Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving - Albert Einstein

23 Februari 2014

Tentang Jodoh.

Mengapa cari jodoh pilihan sendiri lebih baik?

Jika cari jodoh adalah dari pilihan kita sendiri pastinya kita lebih mengenali hati budi pasangan cari jodoh, Dah kenal antara satu sama lain.. Mudah untuk kita menyesuaikan diri apabila bernikah kelak kerana telah tau perangai dan apa saja yang dia suka atau tidak, Dah tahu kelebihan dan kelemahan si dia. Lebih serasi dan mudah mesra.

Apabila dah kenal-mengenali calon cari jodoh pilihan sendiri, kita dah tahu apa hobi dia dan apa minat dia. Jadi, tak ada lah kita buat benda yang dia tak suka. Ini dapat mengurangkan pertengkaran akibat tidak dapat mencari titik persamaan dan pertemuan calon cari jodoh.

Dapat memanjangkan silaturrahim antara dua keluarga cari jodoh. Jika calon cari jodoh saling tidak kenal antara dua keluarga, inilah masanya untuk berkenal-kenalan dan berukhwah antara satu sama lain. Memanjangkan silaturrahim adalah perkara yang dituntut dalam Islam.

Cari jodoh pilihan sendiri juga biasanya selalu berusaha untuk kekal setia dan bahagia hingga ke akhir hayat. Kita dapat membuktikan kepada keluarga walaupun bahawa cinta setia ini mampu kekal bahagia selamanya. InsyaAllah.



Tiada ulasan: